ساعات کاری: هر روز از ساعت 8:00 - 20:00

علت روشن نشدن اجاق گاز نف

مرحله ۱ – تراز کردن دوباره کلاهک مشعل اجاق گاز

اولین‌ مشکلی که می تواند علت روشن نشدن اجاق گاز نف باشد هم تراز نبودن کلاهک مشعل اجاق گاز می باشد. باید توجه داشته باشید که در صورت هم تراز نبودن این قطعه، ا
برای تنظیم مجدد کلاهک مشعل، باید:
اولین اقدام این است که صبر کنید تا اجاق گاز خنک شود.
جدا کردن میله های چدنی مشعل.
تراز کردن دوباره کلاهک، توجه داشته باشید که کلاهک در مرکز باشد.
تلاش کنید تا اجاق گاز خود را روشن نمایید.
در صورتی که تمامی نکات این مرحله را انجام داید اما اجاق گاز نف روشن نشد. باید مرحله دوم را انجام دهید.

مرحله ۲- مشعل را تمیز و خشک کنید

مرحله بعدی بررسی تمیز بودن و خشک بودن مشعل است. در صورتی که رطوبت بیش از اندازه و  یا باقی مانده مواد غذایی شل و پراکنده در مشعل وجود داشته باشند، ممکن است علت روشن نشدن اجاق گاز نف شود. اکثر اوقات، این امر به دلیل سرریز شدن آب از قابلمه یا چربی از تابه رخ می‌دهد.
برای اطمینان از تمیز و خشک بودن مشعل، باید:
برداشتن چدن مشعل.

جدا کردن درپوش مشعل که در حال اشتعال نیست.
اجاق گاز را بررسی نمایید و مطمئن شوید که بقایای مواد غذایی شل در داخل یا اطراف مشعل وجود ندارد. اگر وجود دارد، آن را تمیز کنید. همچنین، دستگیره اجاق گاز را بررسی کنید تا مطمئن شوید که چیزی مانع چرخش صحیح آن نمی‌شود.
توجه داشته باشید که شما عزیزان باید اجازه دهید در هوا خشک شود یا می‌توانید فر را با دمای بالا حدود ۳۰ دقیقه روشن کنید تا حرارت فر به خشک شدن اجاق کمک کند.
بعد از اینکه مشعل ها خشک شد، اجاق گاز را دوباره کنار هم قرار دهید و تست کنید که آیا الان مشتعل شده است یا خیر. اگر نه، به مرحله ۳ بروید.

مرحله ۳- منبع گاز را بررسی کنید

در این مرحله باید به بررسی منبع کاز بپردازید. برای بررسی این قطعه باید متوجه شوید که آیا منبع گاز به درستی کار می‌کند یا خیر. در برخی از موارد دیده شده است هنگامی که می‌خواهید مشعل را روشن کنید، صدای کلیک می‌شنوید و جرقه‌ها را نیز می‌بینید، اما گاز مشتعل نمی‌شود. دلیل این اتفاق این است که منبع گاز در یک قسمت مسدود شده است.
در اینجا چگونگی بررسی منبع گاز آورده شده است:
در اولین اقدام بای میله‌های چدنی را از روی مشعل‌ها بردارید.
بعد از برداشتن میله های چدنی باید، درپوش مشعل را بردارید (ممکن است مجبور شوید چندتا از پیچ‌ها را نیز جدا کنید تا بتوانید درپوش را بردارید).
توجه داشته باشید که پشت مشعل، سوراخ کوچکی تهیه شده است که تغذیه‌کننده‌ی گاز توسط جرقه‌زن است. در برخی از موارد دیده شده است روغن یا کثیفی باعث مسدود شدن سوراخ شود که از اشتعال گاز جلوگیری می‌کند. برای تمیز کردن سوراخ می توانید از یک خلال دندان یا سوزن استفاده کنید.
در این مرحله باید مشعل را دوباره روی اجاق گاز قرار دهید و بررسی کنید که اکنون مشتعل می‌شود یا خیر. در صورت روشن نشدن اجاق گاز مرحله بعدی را بررسی نمایید‌‌‌.

مرحله ۴- اتصالات جرقه‌زن را بررسی کنید

در صورتی که به دنبال علت روشن نشدن اجاق گاز نف هستید، برای تعمیر اجاق گاز نف در این مرحله باید اتصالات جرقه زن دستگاه را بررسی نمایید و مطمئن شوید که این اتصالات به خوبی سر جای خودشان قرار دارند‌.
در ادامه نحوه بررسی کردن اتصالات جرقه‌زن برای شما عزیزان آماده شده است:
دوشاخه اجاق گاز نف را از پریز جدا نمایید.
بعد از این مرحله سر شعله ها را جدا نمایید.
بعد از اینکه سر شعله ها را از اجاق گاز جدا کردید، بررسی کنید سیم‌هایی را که از قسمت بالا خارج شده و به سر مشعل وصل می‌شوند دارای هر گونه علائم آسیبی هستند یا خیر. اگر آسیب‌دیده باشند، باید تعویض شوند.
در صورتی که سیم های این قطعه دچار مشکل نشده بودند، بررسی نمایید که اتصالات به درستی به جرقه‌ زن متصل شده باشند. اگر این اتصالات شل شدند، آن‌ها را سفت یا تعویض کنید.
بعد از اینکه تعمیر اجاق گاز نف در این قسمت تموم شد، اجاق گاز خود را دوباره کنار هم قرار دهید، اجاق گاز را به برق بزنید و بررسی کنید که آیا مشکل برطرف شده است. در صورت روشن نشدن اجاق گاز تنها یک علت روشن نشدن اجاق گاز نف وجود دارد که در ادامه آن را بررسی می کنیم.


مرحله ۵- جرقه‌زن را تعویض کنید

این امام وجود دارد که بعد از انجام دادن تمامی مراحل بالا همچنان مشعل روشن نمی‌شود، بهترین روش برای تعمیر اجاق گاز نف شما تعویض کردن کامل جرقه‌زن است. توجه داشته باشید که تعویض جرقه‌ زن کار تعمیراتی خیلی پیچیده‌ای نیست، فقط باید مطمئن شوید که قطعه‌ی جایگزین مناسبی استفاده می‌کنید.

در ادامه مقاله با نحوه جدا کردن جرقه زن قدیمی و جایگزین کردن جرقه زن جدید در لباسشویی آشنا می شویم:

دقت داشته باشید که در اولین اقدام باید برق اجاق گاز خود را خاموش کنید.
بعد از اینکه برق اجاق گاز خود را خاموش کردید، باید منبع گاز دستگاه زا خاموش نمایید.
بعد از آن سر مشعل را از روی اجاق گاز بردارید.
سر مشعل را برگردانید و سیم‌ها را با استفاده از پیچ‌گوشتی از جرقه‌زن جدا کنید.
بعد از آن باید بررسی نمایید که سیم‌ها سالم باشند و به هیچ عنوان دچار مشکلی نشده باشند. اگر سیم‌ها دچار مشکل شده باشند، باید قبل از اینکه جرقه‌زن جدید را وصل می‌کنید، آن‌ها را تعویض کنید.
بعد از بررسی کردن سیم ها نوبت به وصل کردن جرقه زن جدید می رسد. برای انجام دادن این مرحله می‌توانید این کار را با اتصال مجدد سیم‌ها و سپس قرار دادن جرقه‌زن جدید در محل جرقه‌زن قدیمی انجام دهید.
بعد از اینکه جرقه زن جدید را بر روی دستگاه نصب کردید، قطعات اجاق گاز خود را دوباره کنار هم قرار دهید، سپس برق را روشن کنید و کنترل کنید که آیا مشکل برطرف شده است یا خیر. امیدواریم در این مرحله، اجاق گاز شما به درستی کار کند.

در صورتی که اجاق گاز نف شما روشن نشد می توانید با اسنفاده از خدمات تخصصی نمایندگی تعمیرگاه مجاز مشکل پیش آمده را در اجاق گاز خود برطرف نمایید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما